Inwestycje drogowe w Sosnowcu: Nadchodzą zmiany w organizacji ruchu związane z budową nowego ronda i remontem nawierzchni

Rozpoczęcie prac budowlanych nad nowym rondem na skrzyżowaniu ulic Wawel i Barbary, a także modernizacja ulicy Wawel, Parkowej oraz znanego mieszkańcom jako „ślimak” odcinka oraz fragmentów ulic Orlej i Grota-Roweckiego nastąpiło 11 czerwca. Istotne jest, że prace są organizowane w taki sposób, aby nie zakłócać ruchu drogowego.

Pierwsze kroki obejmowały frezowanie zewnętrznych pasów ruchu na ulicy Wawel oraz dróg łączących ulicę Wawel z ulicą 3 Maja i na odwrót. Zawężenia dotknęły również estakadę prowadzącą od ulicy Wawel, poprzez Parkową, do skrzyżowania Orlej i Grota-Roweckiego oraz obszaru tego skrzyżowania. Ponadto rozpoczęła się budowa nowego ronda. W wyniku tych działań, dostęp do i z ul. Barbary do Wawelu oraz do kościoła św. Barbary jest obecnie niemożliwy. Przystanki autobusowe Sielec Wawel i Sielec Wawel Kościół zostały przeniesione o kilkadziesiąt metrów.

Począwszy od piątku 19 lipca, ruch na ulicy Orlej zostanie przekierowany na zewnętrzny pas, a na estakadzie ruch będzie prowadzony w obie strony z użyciem środkowych pasów.

Dzięki temu projektowi, sosnowiecki „ring drogowy” zostanie zamknięty, co pozwoli na połączenie kilku kluczowych części miasta. Od nowego roku, kierowcy, piesi i rowerzyści będą mogli korzystać z nowo wybudowanego ronda oraz odnowionych ulic Wawel i Parkowej oraz fragmentów ulic Orlej i Grota Roweckiego.

Największa zmiana nastąpi na skrzyżowaniu ulic Wawel i Barbary. Obecnie istniejące skrzyżowanie zostanie zastąpione pełnowymiarowym rondem turbinowym, co znacznie ułatwi podróż z ul. Barbary, jednego z największych osiedli mieszkaniowych w Sosnowcu.

Przejście dla pieszych koło kościoła św. Barbary zostanie przeniesione o kilkadziesiąt metrów w dół i zostanie dodatkowo oświetlone, podobnie jak przejście na wysokości ul. Legionów. Renowacja ulicy Wawel obejmuje około półkilometrowy odcinek od nowego ronda do ulicy Parkowej. Zostaną też zbudowane nowe betonowe zatoki autobusowe z „wiedeńskimi krawężnikami”, co na pewno poprawi komfort pasażerów komunikacji publicznej i ułatwi pracę kierowcom.

Prace będą kontynuowane na ulicy Parkowej, która przechodzi przez popularny „Ślimak”, czyli estakadę łączącą Sielec z Pogonią. W tym przypadku, oprócz nowej nawierzchni, drogowcy zajmą się również dylatacją wiaduktu. Nowy asfalt pojawi się również na wiaduktowych łącznicach prowadzących do i z Pogoni.

Dodatkowo, zostanie przebudowana łącznica prowadząca z ul. 3 Maja obok Liceum Ogólnokształcącego im. Emilii Plater oraz biblioteki do ul. Wawel. Droga ta zostanie zwężona do jednego pasa, co pozwoli na stworzenie dodatkowych miejsc parkingowych i przede wszystkim na budowę brakującego odcinka drogi rowerowej między centrum miasta a ulicą Wawel.

Ostatnim etapem prac będzie remont skrzyżowania ulic Parkowa, Orlej oraz Grota Roweckiego. Co ważne, nowa nawierzchnia pojawi się na fragmencie ul. Grota-Roweckiego od wysokości przejścia dla pieszych wraz z sygnalizacją na wysokości budynku Uniwersytetu Śląskiego oraz na ul. Orlej w okolicy ul. Puławskiej.

W ramach prac przewidziane są również takie działania jak wymiana włazów kanalizacyjnych na pływające z wymianą lub zabudową pierścieni, wymiana przykanalików, dobudowa wpustów i przebudowa kolidującego uzbrojenia terenu czy budowa kanału technologicznego i odwodnienia.

Ta inwestycja, warta 16,7 mln zł, powinna zostać zakończona do końca 2024 roku.