W środę 3 grudnia, nastał długo oczekiwany moment – pełne uruchomienie ronda usytuowanego na trasie ulicy Wawel, na skrzyżowaniu z ulicą Barbary. Inauguracja ronda wiązała się również ze zmianami dotyczącymi skrzyżowania trzech ulic: Wawel, Sieleckiej i Glinianej, które miały na celu zwiększenie bezpieczeństwa oraz uporządkowanie ruchu drogowego w tej części miasta.
Rondo teraz prezentuje swoją pełną okazałość. Skręt w lewo z ulicy Wawel w kierunku ulicy Sieleckiej stał się niemożliwy. Teraz dojazd do ulicy Sieleckiej jest możliwy jedynie poprzez nowe rondo, gdzie kierowcy mogą wykonać manewr zawracania. Zmiany objęły także wyjazd z ulicy Glinianej – od środy nie można skierować się stąd w lewo ku centrum miasta (ulica Wawel), ani prosto w stronę ulicy Sieleckiej. Jedyny sposób to skorzystanie z nowego ronda. Blisko już do końca prac w tym obszarze – wykonawca musi jeszcze tylko dokonać drobnych poprawek i ukończyć prace brukarskie.
Przebudowa, której początki datują się na czerwiec 2024 roku, obejmowała budowę nowego ronda na skrzyżowaniu ulic Wawel i Barbary. Prace objęły również przebudowę samej ulicy Wawel, jak i ulic Parkowej, części Orlej oraz Grota-Roweckiego i popularnego „ślimaka”. Dzięki inwestycji udało się zrealizować projekt sosnowieckiego „ringu drogowego”, łączącego kilka centralnych części miasta. Szczególne zmiany dotknęły skrzyżowanie ulicy Wawel z Barbarą – tradycyjne skrzyżowanie zostało zamienione na pełnowymiarowe rondo turbinowe, co znacznie ułatwia wyjazd z ulicy Barbary – jednego z największych osiedli mieszkaniowych w Sosnowcu.
Jak mówi Arkadiusz Chęciński, prezydent Sosnowca: „Ci z nas, którzy korzystają z głównej arterii miasta – ulicy Wawel, nie zdają sobie sprawy, jak wielkim problemem było bezpieczne wyjechanie z ulicy Barbary. Teraz to się poprawi”. Dodatkowo przeniesiono przejście dla pieszych przy kościele św. Barbary kilkadziesiąt metrów niżej i dodatkowo je doświetlono. Kolejne przejście na wysokości ulicy Legionów zostało podwyższone, co zmusza kierowców do obniżenia prędkości. Remont ulicy Wawel dotyczył około półkilometrowego odcinka od nowego ronda aż po ulicę Parkową. Wybudowano również nowe betonowe zatoki autobusowe, gdzie asfalt został zastąpiony przez trwalszą nawierzchnię betonową. Zastosowano także „wiedeńskie krawężniki”, które nie powodują uszkodzeń opon autobusów.
Prace obejmowały również remont ulicy Parkowej, która biegnie przez popularny „Ślimak”, estakadę łączącą Sielec z Pogonią. Tutaj, oprócz nowej nawierzchni, drogowcy zajęli się wprowadzeniem dylatacji wiaduktu oraz budową kilku wpustów, które skuteczniej odprowadzają wodę z obiektu. Nowy asfalt pojawił się także na łącznicach wiaduktowych prowadzących na i z Pogoni.
Przebudowie uległa też łącznica prowadząca od ulicy 3 Maja obok Liceum Ogólnokształcącego im. Emilii Plater i biblioteki do ulicy Wawel. Na tym odcinku dodano brakujący fragment drogi rowerowej, łączącej centrum miasta z ulicą Wawel, oraz dodatkowe miejsca postojowe. Kolejnym etapem remontu był skrzyżowanie ulic Parkowa, Orla i Grota Roweckiego. Nowa nawierzchnia pojawiła się na fragmencie ulicy Grota-Roweckiego od wysokości przejścia dla pieszych aż do sygnalizacji na wysokości budynku Uniwersytetu Śląskiego oraz na ulicy Orlej w okolicy ulicy Puławskiej.
Prace obejmowały także wymianę włazów kanalizacyjnych na pływające wraz z wymianą lub zabudową pierścieni, wymianę przykanalików, dobudowę wpustów i przebudowę kolidującego uzbrojenia terenu czy budowę kanału technologicznego i odwodnienia. Cała inwestycja, wart 16,7 miliona złotych, według umowy powinna być zakończona do marca 2025 roku. Firma Eurovia, która odpowiadała za realizację projektu, zadeklarowała skrócenie terminu prac do końca 2024 roku i dotrzymała danego słowa.