Związek Banków Polskich, działające w ramach tej organizacji Bankowe Centrum Cyberbezpieczeństwa, Centralne Biuro Zwalczania Cyberprzestępczości i Komenda Główna Policji wyraźnie alarmują i ostrzegają społeczeństwo przed działaniami cyberprzestępców.
Metodą, z jakiej korzystają, jest tzw. spoofing telefoniczny. Jest to technika, w której przestępcy fałszują połączenia telefoniczne, udając przedstawicieli banków. Chociaż Polacy są coraz bardziej aktywni w cyfrowym świecie, niestety wciąż brakuje im odpowiedniej świadomości z zakresu bezpieczeństwa internetowego. Powinniśmy pamiętać, że konieczne jest zachowanie ostrożności i posiadanie odpowiedniej wiedzy na temat postępowania w cyberprzestrzeni.
Jak działają cyberprzestępcy? W pewnym przypadku osoba podająca się za pracownika banku zadzwoniła do klienta tej instytucji finansowej. Pracownik fałszywie poinformował klienta, że jego bank zablokował podejrzany przelew na kwotę 500 zł z jego konta. Następnie „pracownik banku” spytał, czy to klient dokonał tego przelewu. Kiedy klient zaprzeczył, osoba udająca pracownika poinformowała go, że ktoś inny zyskał dostęp do jego konta.
W dalszej części rozmowy, fałszywy pracownik banku zapytał, czy klient ma konta w innych bankach. Po uzyskaniu odpowiedzi twierdzącej, „pracownik” wyjaśnił, że środki na tych kontach są narażone na ryzyko i należy je przelać na bezpieczne „konto techniczne”.