Polski autobus wodorowy NesoBus poddawany próbom w Sosnowcu

PKM Sosnowiec podjęło się przeprowadzenia kilkudniowych badań na polskim autobusie wodorowym, NesoBus. Autobus ten należy do floty pojazdów Grupy Polsat Plus i ZE PAK, dwóch polskich firm którzy stworzyli tę markę.

Wyposażony w 37 miejsc siedzących i mogący pomieścić do 93 pasażerów, dwunastometrowy autobus będzie sprawdzany na liniach 160S, 813 i 84. Marek Pikuła, szef PKM Sosnowiec, wyjaśnił, że testowanie nowych rozwiązań to coś, co firma uwielbia robić. W swojej flocie mają już wiele autobusów elektrycznych, typu plug-in i hybrydowych, a teraz nadszedł czas, aby zbadać możliwości pojazdu napędzanego wodorem.

Autobus jest niezwykle efektywny energetycznie – spala jedynie około 8 kg wodoru na każde przejechane 100 km. Jego zasięg wynosi do 450 km, a proces tankowania nie trwa dłużej niż 15 minut.

Oficjalna premiera polskiego autobusu wodorowego NesoBus miała miejsce 30 maja 2022 roku. Od tamtego czasu autobus pojawia się na drogach w całym kraju. Teraz przyszedł czas na testy w Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii. Prezydent Sosnowca, Arkadiusz Chęciński, z niecierpliwością czeka na raport z PKM Sosnowiec dotyczący wyników prób. Zwrócił uwagę, że ten pojazd to więcej niż tylko nowoczesny autobus – jest to zeroemisyjny środek transportu, który nie tylko nie emituje spalin, ale także oczyszcza powietrze.

Maciej Nietopiel, prezes NesoBusa i wiceprezes zarządu w ZE PAK SA, podkreślił, że mimo iż zasilany jest wodorem, NesoBus jest technicznie autobusem elektrycznym. W jego wnętrzu znajduje się własna mini-elektrownia, która produkuje energię elektryczną poprzez łączenie wodoru ze zbiornika z tlenem pobieranym z powietrza. W całości eliminuje to proces spalania.

Robert Kazimirski, kierowca PKM Sosnowiec, który bada ten autobus, opisuje go jako komfortowy i łatwy do prowadzenia. Porównuje go do tradycyjnego autobusu elektrycznego. Zbiorniki NesoBusa są napełniane zielonym wodorem, który jest produkowany przy użyciu odnawialnych źródeł energii. Wskutek połączenia wodoru z tlenem w ogniwie paliwowym, pojazd wydala jedynie parę wodną, która przechodzi w wodę pod wpływem temperatury.

NesoBus jest doskonałym rozwiązaniem dla miast – eliminuje emisję toksycznych substancji. Jak podkreśla prezes Nietopiel, nie chodzi tylko o dwutlenek węgla, ale przede wszystkim o tlenki azotu i pyły, zwłaszcza drobne pyły PM 2,5.