Wyłaniany nowy wykonawca do finalizacji przebudowy ulic Wawel i Parkowej w Sosnowcu

Z powodu braku efektywności poprzedniego kontrahenta, Sosnowiec wyszukuje nowego partnera do finalizacji modernizacji ulic Wawel i Parkowej. W wyniku inwestycji, te kluczowe drogi dla miasta zyskają odnowione pokrycie. Plany przewidują również remont Ślimaka oraz budowę nowego ronda. Całkowite koszty prac oszacowane są na niemal 8 milionów złotych.

Miasto Sosnowiec ogłosiło konkurs na wykonawcę, który dokończy modernizację ulicy Wawel – to istotny odcinek drogi łączącej miasto z Będzinem. Zakres prac obejmuje część drogi od skrzyżowania z ulicą Barbary, gdzie planowane jest utworzenie ronda aż do skrzyżowania z ulicą Legionów. Projekt obejmuje także fragment ulicy Parkowej, począwszy od skrzyżowania z ulicą Legionów do skrzyżowania z ulicą 3 Maja. Łącznie, zamówienie dotyczy odcinka około 2 kilometrów dróg. Prace mają być realizowane jako część projektu „Przebudowa ul. Orlej, ul. Parkowej, ul. Wawel w Sosnowcu”.

Planowane prace obejmują wymianę warstwy ścieralnej, warstwy wiążącej oraz górnej warstwy podbudowy ulicy Wawel, Parkowej i na obu łącznicach znanym jako Ślimak. Łącznica od ulicy 3 Maja do ulicy Parkowej również zostanie odnowiona, a jezdnia w tym miejscu zostanie zwężona do szerokości 6 metrów. Planowane jest doprowadzenie dróg do standardów drogi klasy G, zachowując jednocześnie dwujezdniowość ulic Wawel i Parkowej z maksymalną prędkością 50 km/h. Pasy ruchu będą miały 3,5 metra szerokości, a chodniki – 2 metry (czasem 1,5 metra). Szerokość ścieżek rowerowych wyniesie również 2 metry. Przewidziane są również takie działania jak instalacja oświetlenia na przejściach dla pieszych, wymiana krawężników i przebudowa miejsc parkingowych. Zostaną też wymienione powierzchnie zatok autobusowych oraz peronów na przystankach.

W planach jest stworzenie nowego ronda na skrzyżowaniu ulic Wawel i Barbary. Dawniej w tym miejscu funkcjonowało tymczasowe skrzyżowanie o ruchu okrężnym, ale w kwietniu 2023 roku zdecydowano się na zmianę tego rozwiązania. Nowe rondo turbinowe będzie miało zewnętrzną średnicę 33 metrów i wewnętrzną średnicę 10 metrów, składając się z dwóch pasów ruchu. Podczas trwania prac zaproponowane zostaną objazdy ulicami Kaliską i Sielecką. Nowe rondo ma ułatwić kierowcom z osiedla Barbary włączenie się do ruchu na ulicy Wawel.

Poddany remontowi zostanie również most nad Czarną Przemszą, który składa się z trzech odrębnych konstrukcji – prawego mostu obsługującego zjazd z ulicy 3 Maja na ulicę Wawel, środkowego mostu obsługującego zjazd z estakady znajdującej się nad ulicą 3 Maja oraz lewego mostu obsługującego wjazd na estakadę znajdującą się nad ulicą 3 Maja oraz zjazd z ulicy Wawel na ulicę 3 Maja. Planuje się ułożenie nowej nawierzchni na tych obiektach, a same konstrukcje zostaną zabezpieczone przed korozją. Ze względu na zapadnięcia i pęknięcia chodników przewidziano wykonanie napraw na powierzchni belek dźwigarów, powierzchni poprzecznic oraz powierzchni spodu płyty między belkami i na wspornikach.

Termin finalizacji prac wynosi 12 miesięcy. Miasto Sosnowiec szacuje, że koszt robót wyniesie 7,9 milionów złotych. Ostateczny termin na składanie ofert został wyznaczony na 14 lutego. Jedynym kryterium wyboru wykonawcy jest cena. Zamawiający zastrzega sobie prawo do udzielenia przyszłemu wykonawcy dodatkowych prac o podobnym charakterze. Dodatkowo, wymaga się 60-miesięcznego okresu gwarancji na wykonane prace.

Przypomnijmy, iż początkowo modernizacją ulic Wawel i Parkowej zajmowała się firma Silesia Invest. Jednak z powodu braku efektywności w prowadzeniu prac, miasto Sosnowiec zdecydowało się na rozwiązanie umowy z tą firmą.