W piątek, 24 listopada, o godzinie 10:00, Mediateka oraz Pałac Schoena Muzeum w Sosnowcu, goszczą wyjątkowe wydarzenie: sesję naukową i wystawę kartonów witrażowych. Pozwoliło na to wsparcie Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, które przyznało prestiżowy grant z Funduszu Promocji Kultury dla Pałacu Schoena Muzeum w Sosnowcu w 2022 roku. Celem finansowania była „Konserwacja kartonów witrażowych z 1936 roku autorstwa Jana Bukowskiego dla katedry pw. Wniebowzięcia NMP w Sosnowcu”.
Po skrupulatnym procesie konserwacji, trzy projekty kartonów witrażowych – „Najświętsza Maria Panna”, „Matka Boża Różańcowa z Dzieciątkiem” oraz „Stygmatyzacja św. Franciszka” – wróciły do pierwotnej świetności. Prace zostały przewiezione z pracowni konserwatorskiej w Krakowie do muzeum sosnowieckiego, gdzie czekają na prezentację publiczności na wystawie.
Sesja ma na celu promować te unikalne dzieła sztuki po raz pierwszy pokazane publiczności. Chcielibyśmy przy tym podkreślić Sosnowiec jako miejsce, które na przełomie XIX i XX wieku oraz w okresie międzywojennym były dynamicznymi ośrodkami gospodarczymi, społecznymi i kulturalnymi. Sesja będzie podzielona na trzy tematyczne części, mające na celu nie tylko prezentację efektów prac konserwatorskich przy witrażach i kartonach witrażowych katedry sosnowieckiej, ale także przedstawienie szerokiego kontekstu historycznego i kulturowego.
Druga część poświęcona jest Janowi Bukowskiemu, projektantowi tych imponujących witraży międzywojennych. Mimo, że Bukowski tworzył w cieniu swoich bardziej znanych kolegów, jak Stanisław Wyspiański czy Józef Mehoffer, badacze coraz częściej doceniają jego wkład w polską historię sztuki.
Trzeci segement sesji naukowej zostanie poświęcony problemom związanym z pracami konserwacyjnymi i aranżacją zespołu sosnowieckich witraży katedralnych oraz trzech (i według obecnej wiedzy: jedynymi zachowanymi) kartonami witrażowymi autorstwa Jana Bukowskiego.
Sesja naukowa i wystawa kartonów witrażowych „Dziedzictwo odzyskane. Witraże katedralne Sosnowca i ich polityczne paradygmaty” jest częścią zadania „Konserwacja kartonów witrażowych z 1936 roku autorstwa Jana Bukowskiego dla katedry pw. Wniebowzięcia NMP w Sosnowcu”. Projekt został dofinansowany przez ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, pochodzących z Funduszu Promocji Kultury.