Na początku miesiąca PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. zadeklarowały rozpoczęcie realizacji projektu wydłużenia trasy kolejowej pomiędzy Będzinem a Katowicami. Planowane przedsięwzięcie budzi jednak niepokój konserwatora Pałacu Dietla w Sosnowcu, który obawia się o stan zabytku, na który może wpłynąć zwiększona aktywność pociągów w pobliżu historycznego miejsca.
Pałac Dietla jest jedną z licznych pamiątek po XIX-wiecznej przeszłości Sosnowca, który był tętniącym życiem miastem przygranicznym z kwitnącym przemysłem. Ze względu na swoje strategiczne położenie było atrakcyjne dla przemysłowców, którzy przenosili się do Zagłębia i zakładali tu swoje fabryki i zakłady przemysłowe. Wśród nich był Heinrich Dietel, właściciel pierwszej w Polsce przędzalni czesankowej. Jego nieoceniony wkład w rozwój miasta polegał nie tylko na zakładaniu zakładów przemysłowych, ale także na zakładaniu szkół, kościołów i budynków użyteczności publicznej.
Wybudowana pod koniec XIX wieku rezydencja rodziny Dietlów przy dzisiejszej ulicy Żeromskiego była strategicznie usytuowana obok kolei warszawsko-wiedeńskiej, dzięki czemu goście mogli wygodnie dotrzeć do drzwi gospodarza pociągiem. Jednak ten emblemat wielkości w końcu stał się zagrożeniem dla sa