Ostrzeżenie przed oszustwami telefonicznymi: Nie daj się zmanipulować!

Telefoniczne metody oszustwa, znane jako vishing (od ang. voice phishing), obejmują różne techniki manipulacji i wykorzystywania niewiedzy ofiar. Przestępcy, podszywając się pod bankowców, policjantów, pracowników innych instytucji, a nawet członków rodziny, próbują wyłudzić od nas cenne informacje lub pieniądze. Dlatego ważne jest zwracanie uwagi na to, kto dzwoni i jakie ma do nas prośby.

Dobrze jest pamiętać, że każdy z nas może stać się celem telefonu od oszusta. Jeśli ktoś próbuje wepchnąć nas w jakieś działania (np. instalowanie aplikacji, przekazywanie pieniędzy etc.), powinniśmy natychmiast skończyć rozmowę i skontaktować się z naszym bankiem lub policją, zależnie od sytuacji.

Najczęstsze formy telefonicznego oszustwa to m.in.:
– tzw. 'scam na wnuczka’, gdzie osoba podszywa się pod członka rodziny potrzebującego pilnej pomocy finansowej;
– 'scam na policjanta’ lub lekarza, który informuje o aresztowaniu lub chorobie członka rodziny;
– 'scam na przedstawiciela banku’ lub działu pomocy technicznej, który twierdzi, że nasze środki są zablokowane;
– 'scam na pracownika ZUS’ lub innej instytucji, który informuje o problemach z wypłatą emerytury.

Są pewne sygnały ostrzegawcze, które powinny nas zaniepokoić:
– rozmówca starający się wywołać u nas silne emocje;
– nacisk na szybkie działanie pod groźbą poważnych konsekwencji;
– prośby o przekazanie lub wpłacenie pieniędzy;
– próby zdobycia naszych danych osobowych;
– rozmowa z nieznajomego numeru.

Możemy podjąć pewne kroki, aby chronić się przed oszustwami telefonicznymi:
– Nigdy nie podejmujmy pochopnych decyzji pod presją.
– Powinniśmy zweryfikować rozmówcę, zadzwonić do rzekomej instytucji lub skontaktować się bezpośrednio z członkiem rodziny, za którego oszust się podaje.
– Porozmawiajmy o niepokojącym telefonie z kimś zaufanym.
– Zwróćmy uwagę na błędy językowe lub niezrozumiałe pytania.
– Nigdy nie udzielajmy osobom trzecim wrażliwych danych czy haseł logowania.
– Nie instalujmy nieznanych aplikacji lub oprogramowań na prośbę rozmówcy.
– Nie podejmujmy pochopnych decyzji finansowych pod wpływem namowy.

Warto pamiętać, że żadna instytucja czy firma nigdy nie zwróci się do nas z prośbą o podanie haseł, danych do kart płatniczych czy instalację dodatkowego oprogramowania. W przypadku takiej sytuacji należy natychmiast przerwać rozmowę i zgłosić sprawę odpowiednim służbom.