Grupa uczniów i nauczycieli ze Szkoły Podstawowej numer 15 w Sosnowcu uczestniczyła w dwutygodniowym projekcie edukacyjnym „Enter Lesson in a 21st century school” – FERS, który miał swoje rozpoczęcie 15 kwietnia w stolicy Turcji, Ankarze. Program ten miał na celu umożliwienie młodzieży poznania technologii druku 3D, rozwijania kompetencji technologicznych, ekologicznych oraz językowych. Dodatkowo, plan projektu obejmował zdobycie wiedzy na temat kultury i tradycji tureckich. Anna Malecka, dyrektor Szkoły Podstawowej numer 15, była autorką i koordynatorem tego przedsięwzięcia. Projekt ten realizowany był w ramach Programu Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego (FERS 2021-2027), będącego kontynuacją Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój (PO WER 2014-2020). Nauczyciele z SP 15 mieli już okazję uczestniczyć we wcześniejszych edycjach tego programu, który funkcjonuje na podobnej zasadzie jak popularny program ERASMUS+.
Uczestnicy projektu mieli możliwość zapoznania się z systemem edukacyjnym obecnie funkcjonującym w Turcji. Brali udział w lekcjach języka tureckiego, angielskiego, matematyki oraz informatyki. Ponadto, uczestniczyli w warsztatach związanych z drukiem 3D i kreowaniem filmów. W ramach projektu odbyły się również warsztaty pod tytułem „Gimbal – movie making”, podczas których uczniowie nagrali swoje własne filmy a następnie pracowali nad ich montażem. Podczas pobytu uczniowie mieli również okazję wziąć udział w imprezie technologicznej wykorzystującej drukarki 3D, a także zwiedzili atrakcje turystyczne takie jak Atakule i Muzeum Ataturka. Ponadto, byli gośćmi Gubernatora Edukacji prowincji Etimesgut, Ahmeta Gürsela AVCİ u Ministra Edukacji. Młodzież wykazała się biegłością w języku angielskim opowiadając o swoim rodzinnym mieście – Sosnowcu, szkole i swoich pasjach. Podczas podróży uczniowie mieli okazję odwiedzić również Stambuł oraz Kapadocję.
Projekt ten stanowi okazję do podniesienia standardów edukacyjnych szkoły oraz nadania jej międzynarodowego charakteru. Zajęcia realizowane w ramach Laboratoriów Przyszłości zyskają dzięki temu jeszcze większą popularność. W kolejnych planach są organizowane warsztaty na temat ekologii oraz nauki języków obcych, podczas których uczniowie i nauczyciele będą mogli podzielić się zdobytą wiedzą. Nauczyciele z szkoły w Sosnowcu w niedalekiej przyszłości odbędą zagraniczne szkolenia, które pozwolą im na podniesienie swoich kwalifikacji.
Projekt jest finansowany z Funduszy Europejskich przy wsparciu Wydziału Edukacji oraz Gminy Sosnowiec. Całkowita wartość projektu wynosi 235 164,76 złotych.