Sosnowiec po raz trzeci z rzędu triumfuje w prestiżowym Rankingu Miast Przyjaznych Kierowcom 2025. Ten coroczny raport, przygotowywany przez Oponeo.pl oraz system Yanosik, bada warunki jazdy w największych polskich miastach, skupiając się zarówno na kosztach, jak i na komforcie podróżowania.
Dominacja miast mniejszych niż 300 tysięcy mieszkańców
Sosnowiec, jako lider w kategorii miast liczących mniej niż 300 tysięcy mieszkańców, ponownie potwierdził swoją pozycję. To osiągnięcie wzmacnia reputację regionu jako lidera w tej klasyfikacji. Na kolejnych miejscach uplasowały się Częstochowa i Gliwice, tworząc silną reprezentację regionu. Radom zajął czwarte miejsce, podczas gdy Katowice, mimo poprawy, nie zdołały wejść na podium, kończąc na piątej pozycji.
Środek stawki to Białystok i Kielce (razem na szóstym miejscu), a tuż za nimi Toruń i Gdynia. Rzeszów zamyka listę.
Czynniki sukcesu Sosnowca
Co przyczynia się do nieustającego sukcesu Sosnowca? Kluczowe znaczenie mają brak stref płatnego parkowania, poprawiona infrastruktura dla pojazdów elektrycznych oraz konkurencyjne ceny paliw. Średnie prędkości jazdy w mieście wynoszą 31 km/h w centrum i 43 km/h poza nim, co sugeruje mniejsze korki i większą przepustowość.
Nie oznacza to jednak, że wszystko jest idealne. Wciąż istnieje potrzeba poprawy w zakresie liczby kolizji drogowych oraz relatywnie wysokich składek ubezpieczeniowych OC. Mimo to, ogólny bilans wypada na korzyść miasta.
Niespodzianki wśród dużych miast
W kategorii miast powyżej 300 tysięcy mieszkańców doszło do nieoczekiwanych przetasowań. Bydgoszcz objęła prowadzenie, zostawiając za sobą Lublin na drugim miejscu. Warszawa i Kraków wspólnie zajęły trzecią pozycję. Poza podium znalazły się: Szczecin, Łódź, Wrocław, Gdańsk oraz jako ostatni Poznań.
Metodologia rankingu
Ranking opiera się na analizie siedmiu parametrów, które są zebrane dzięki danym z systemu Yanosik. Ponad 5 milionów aktywnych użytkowników dostarcza codziennie cennych informacji, pozwalając na dokładne odzwierciedlenie rzeczywistości drogowej w Polsce. Pod uwagę brane są takie czynniki jak średnie prędkości jazdy, liczba kolizji, dostępność stacji ładowania pojazdów elektrycznych, ceny paliw, koszty wymiany opon i wysokość składki OC. W tym roku zrezygnowano z oceny usług carsharingu ze względu na ich zmniejszającą się popularność.
Skierowany do kierowców
Ranking obejmuje największe polskie miasta, które są podzielone na dwie grupy według liczby mieszkańców. Taki system pozwala na bardziej sprawiedliwe porównania. Ważnym aspektem jest to, że samorządy nie mają wpływu na wyniki; dostarczają jedynie publicznie dostępne dane, takie jak informacje o strefach płatnego parkowania.