Od 17 lutego 2025 roku, na okres czterech tygodni, zamknięty będzie ruch drogowy i tramwajowy pod wiaduktem kolejowym przy ulicy Piłsudskiego w sercu Sosnowca. Zamknięcie jest konsekwencją planowanej przebudowy wiaduktu, co jest elementem prowadzonej modernizacji trasy kolejowej pomiędzy Będzinem a Sosnowcem. Zgodnie z planem, ruch zostanie ponownie umożliwiony w połowie marca, kiedy to zostanie zamknięty wiadukt przy ulicy Żeromskiego.
Prace modernizacyjne obejmują także budowę nowego peronu na stacji Sosnowiec Główny oraz rozbudowę przystanku w dzielnicy Środula. Obecnie skupiają się one na odcinku linii kolejowej Będzin – Katowice Szopienice Południowe, gdzie będą przeprowadzane prace nad ważnymi wiaduktami w centrum Sosnowca. Celem tych działań jest poprawa bezpieczeństwa zarówno na drogach, jak i kolei oraz ułatwienie przemieszczania się pod obiektami infrastruktury kolejowej. Projekt jest finansowany z funduszy unijnych w ramach instrumentu „Łącząc Europę”.
Przebudowa drogi z Będzina przez Sosnowiec do Katowic Szopienic ma na celu poprawę poziomu bezpieczeństwa zarówno na kolei, jak i drogach, poprzez modernizację istniejących obiektów inżynieryjnych. Kluczowym elementem tych prac jest wiadukt kolejowy nad ulicą Piłsudskiego w Sosnowcu, który ze względu na swój zły stan techniczny wymaga gruntownej przebudowy. Prace są prowadzone pod czujnym okiem Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków.
Remont wiaduktu nad ulicą Piłsudskiego rozpocznie się 17 lutego 2025 roku, a jego początek zbiega się z datą rozpoczęcia ferii zimowych. W tym okresie droga pod wiaduktem będzie zamknięta dla ruchu samochodowego i tramwajowego, jednak ruch pieszy będzie możliwy. Pociągi będą kursować zgodnie z rozkładem jazdy. Po otwarciu ulicy 17 marca, działania remontowe zostaną przeniesione na wiadukt przy ulicy Żeromskiego.
Wiadukt nad ulicą Nowopogońską w Sosnowcu również zostanie poddany modernizacji, co poprawi bezpieczeństwo i płynność ruchu drogowego oraz kolejowego. Stworzona zostanie tam nowa konstrukcja z większym prześwitem między obiektem a drogą, co zlikwiduje dotychczasowe ograniczenia wysokości dla pojazdów. Droga pod wiaduktem zostanie poszerzona i wyposażona w dwa pasy ruchu, chodnik oraz ścieżkę rowerową.
Modernizacja obejmuje również prace przy stacji kolejowej Sosnowiec Główny, gdzie ulepszane są perony dla wygodniejszego korzystania przez pasażerów. Wszystkie perony zostaną wyposażone w nowe wiaty, które swoim wyglądem będą przypominały obecne zadaszenie. Prace prowadzone są na budowie nowego peronu nr 3 oraz przygotowaniu pod budowę dwóch nowych torów. W Sosnowcu Środula jest budowany nowy przystanek, a także bezpieczne przejście podziemne dla pieszych i rowerzystów.
Prace modernizacyjne na linii Będzin – Katowice Szopienice Południowe są częścią dużego projektu Polskich Linii Kolejowych S.A., który ma na celu modernizację linii kolejowej E 65 na odcinkach Będzin – Katowice Piotrowice, Tychy – most Wisła (Goczałkowice) oraz Zabrzeg – Zebrzydowice. Projekt ten ma wartość około 7 miliardów złotych i jest finansowany przez Unię Europejską w ramach instrumentu „Łącząc Europę”.