Pełne otwarcie ronda przy skrzyżowaniu ulic Wawel i Barbary w Sosnowcu

W dniu 3 grudnia, w środku tygodnia, zakończy się realizacja projektu ulicy Wawel na skrzyżowaniu z ulicą Barbary – rondo będzie w pełni otwarte dla ruchu. Zmiany nie dotyczą tylko samego ronda, ale również poprawy bezpieczeństwa i uporządkowania ruchu na skrzyżowaniu ulic Wawel, Sieleckiej i Glinianej.

Po zakończeniu prac, zakręt w lewo z ulicy Wawel na Sielecką zostanie wyeliminowany. Teraz kierowcy będą mieli możliwość zawracania na nowym rondzie. To samo dotyczy wyjazdu z ulicy Glinianej – od środy kierowcy nie będą mogli skręcić w lewo w stronę centrum miasta (ulica Wawel) ani jechać prosto na ulicę Sielecką. Także tutaj będzie można skorzystać z nowego ronda. Projekt jest już prawie ukończony, pozostały jeszcze drobne prace brukarskie i drobne poprawki.

Prace nad przebudową rozpoczęły się w czerwcu 2024 roku i obejmowały budowę nowego ronda przy skrzyżowaniu ulic Wawel i Barbary oraz modernizację ulic Wawel, Parkowej i części ulic Orlej oraz Grota-Roweckiego. Inwestycja ta umożliwiła zamknięcie tzw. „ringu drogowego” w Sosnowcu, łączącego kilka kluczowych części miasta. Szczególnie duże zmiany zaszły na skrzyżowaniu ulic Wawel i Barbary, gdzie tradycyjne skrzyżowanie zostało zastąpione przez nowoczesne rondo turbinowe, znacznie upraszczające wyjazd z ulicy Barbary, jednego z największych osiedli mieszkaniowych w Sosnowcu.

Przejście dla pieszych przy kościele św. Barbary zostało przeniesione kilkadziesiąt metrów w dół i dodatkowo oświetlone. Podobna sytuacja miała miejsce na przejściu dla pieszych na wysokości ulicy Legionów, które zostało podwyższone, co zmusza kierowców do zmniejszenia prędkości. Prace na ulicy Wawel objęły około półkilometrowy odcinek od nowego ronda do ulicy Parkowej, gdzie powstały nowe betonowe przystanki autobusowe z trwałą nawierzchnią betonową i „wiedeńskimi krawężnikami”, które nie uszkadzają opon autobusów.

Przebudowa objęła również ulicę Parkową, która prowadzi przez popularną estakadę łączącą dzielnice Sielec i Pogoń. Tutaj, oprócz nowej nawierzchni, wykonano dylatację wiaduktu oraz dobudowano kilka wpustów do lepszego odprowadzania wody. Na tym odcinku pojawił się brakujący fragment drogi rowerowej łączący centrum miasta z ulicą Wawel oraz dodatkowe miejsca postojowe.

Następnie wykonano remont skrzyżowania ulic Parkowa, Orla i Grota Roweckiego. Pojawiła się tu nowa nawierzchnia na fragmencie ulicy Grota-Roweckiego od wysokości przejścia dla pieszych oraz na ulicy Orlej w okolicy ulicy Puławskiej. W ramach projektu wymieniono również włazy kanalizacyjne na pływające, wykonano wymianę przykanalików, dobudowano wpusty i przebudowano uzbrojenie terenu, a także wybudowano kanał technologiczny i odwodnienie.

Całość inwestycji wyniosła 16,7 mln zł i według umowy powinna być zakończona do marca 2025 roku. Jednakże firma Eurovia, odpowiedzialna za realizację projektu, zadeklarowała skrócenie czasu prac do końca 2024 roku i dotrzymała danego słowa.