Metrorower: Przyszłość transportu miejskiego w Polsce

Metrorower, największy w kraju i trzeci co do wielkości system miejskich wypożyczalni rowerów na Starym Kontynencie, ma zacząć swoje operacje nadchodzącej wiosny. Będzie integralną częścią Transportu GZM, stanowiąc pierwsze takie przedsięwzięcie na terenie Polski.

Przewodniczący zarządu GZM, Kazimierz Karolczak, podkreśla, że rower nie jest postrzegany jedynie jako środek rekreacji. Zamiast tego, istnieje wyraźna wola, by traktować go jak pełnoprawny element systemu komunikacji miejskiej. Jak tłumaczy Karolczak, kolory rowerów są identyczne z kolorami autobusów, co absolutnie nie jest przypadkowe.

W ramach systemu Transportu GZM, Metrorower uwzględniony będzie również w strukturze taryf. To pierwsze takie rozwiązanie w kraju, pozwalające pasażerom korzystającym z biletów okresowych na bezpłatne korzystanie z rowerów przez 30 minut dziennie. Jak zapewnia Marcin Dworak, pełnomocnik GZM ds. nowej mobilności, to idealne rozwiązanie dla osób potrzebujących pokonać „ostatnią milę” do celu podróży.

Metrorower, zaliczany do największych systemów rowerów miejskich nie tylko w Polsce, ale i Europie, będzie dysponować flotą 7000 rowerów rozlokowanych na prawie tysiącu stacji. Rowery te będą dostępne w 31 gminach obszaru GZM. Użytkownicy będą mieli do dyspozycji rowery czwartej generacji, wyposażone w nadajniki GPS, co umożliwi ich wypożyczanie i oddawanie bez konieczności przypinania do stojaków.

Po podpisaniu umowy, wykonawca ma 4 miesiące na uruchomienie systemu. Tomasz Wojtkiewicz, CEO Nextbike, wyraża dumę i satysfakcję z tego projektu, który nie tylko stawia ich system jako największy w Polsce i trzeci w Europie z imponującą liczbą 7000 rowerów, ale również sytuuje Polskę na czele innowacji w dziedzinie bike-sharingu na arenie międzynarodowej.