Przygotowania do realizacji najdłuższych velostrad w Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii

Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia (GZM) jest w trakcie planowania przetargu na projekt najdłuższych do tej pory zaplanowanych ścieżek rowerowych, zwanych velostradami. Będą one prowadzić z Katowic do Gliwic oraz z Katowic do Piekar Śląskich. Wcześniej, GZM zleciła koncepcje innych velostrad np. z Katowic do Sosnowca czy Mysłowic. Prace nad tymi trasami są w toku.

Do tej pory zaplanowano budowę ośmiu velostrad, z czego większość będzie dotyczyć wschodniej części terenu metropolii. Te nowe drogi rowerowe połączą Katowice m.in. z miastami Zagłębia Dąbrowskiego, Mysłowicami czy Tychami. Dla niektórych miejscowości, takich jak Sosnowiec i Mysłowice, koncepcje tras zostały już zamówione po przeprowadzeniu odpowiednich przetargów.

Hubert Morawski z departamentu projektów i inwestycji Urzędu Metropolitalnego poinformował, że obecnie trwa przygotowywanie przetargu na koncepcje trzech velostrad. Będą to najdłuższe planowane trasy: velostrada nr 4 z Katowic do Gliwic, velostrada nr 2 prowadząca z Katowic przez Chorzów i Siemianowice Śląskie do Piekar Śląskich oraz velostrada nr 5 między Bytomiem a Tarnowskimi Górami.

Morawski podkreślił, że ze względu na skomplikowaną naturę projektu, prace nad technicznymi aspektami velostrad podzielono na etapy. Całkowita długość wszystkich ośmiu zaplanowanych tras rowerowych wynosi 120 km. Zaznaczył, że chciano zdobyć doświadczenie z realizacji krótszych odcinków zanim przystąpi się do realizacji dłuższych. Dodał, że trasa Katowice-Gliwice ma 30 km, a trasa Katowice-Piekary Śląskie to niemal 20 km.