10 grudnia 2023 roku będzie data kluczowa dla pasażerów korzystających z Kolei Śląskich w Zagłębiu Dąbrowskim. Stacja Będzin bowiem przestanie obsługiwać pociągi pasażerskie, natomiast nowy punkt przystankowy Sosnowiec – Środula powstanie w okolicach ulicy Chemicznej. Zmiany są częścią szeroko zakrojonego projektu PKP w regionie, który obejmuje również likwidację istniejącego od wielu lat przejazdu kolejowego między ulicami Chemiczną a Staszica oraz rozbudowę infrastruktury pasażerskiej na stacji Sosnowiec Główny.
Aktualne prace dotyczą budowy dwóch dodatkowych torów kolejowych i nowego peronu na stacji Sosnowiec Główny. Prace te są realizowane w ramach umowy zawartej między PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. a krakowską firmą ZUE S.A. Celem jest modernizacja odcinka linii kolejowej Będzin – Katowice Szopienice Południowe.
Całość inwestycji, której wartość to 785 mln zł netto, ma zostać zrealizowana w latach 2023-2027. Projekt otrzymał dofinansowanie z Unii Europejskiej w wysokości 85 procent, z instrumentu CEF „Łącząc Europę”. Na trasie od Będzina przez Sosnowiec do Katowic Szopienic Południowych zostaną dobudowane dwa tory.
Według Katarzyny Głowackiej z zespołu prasowego PKP PLK S.A., te zmiany pozwolą na oddzielenie ruchu aglomeracyjnego od dalekobieżnego, co zwiększy przepustowość torów. Rozbudowa infrastruktury umożliwi kursowanie większej liczby pociągów i ułatwi dostęp do kolei dzięki dwóm nowym przystankom: Sosnowiec Środula przy ul. Chemicznej i Katowice Morawa przy ul. Morawa.
Na odcinku około 4 km między Sosnowiec Główny a Będzin Miasto zostanie zbudowany nowy przystanek Sosnowiec Środula. Jest to inwestycja skierowana do mieszkańców pobliskich osiedli. W ramach prac PKP PLK, miasto prowadzi również przebudowę ulicy Piotrkowskiej, sąsiadującej bezpośrednio z torowiskiem kolejowym. Całość prac, wraz z modernizacją chodników, będzie kosztowała 3,3 mln zł. Wykonawcą prac jest firma Silesia Trans Service z Katowic, która ma czas na realizację zadania do lipca 2024 roku.
Ważną zmianą dla kierowców będzie utrata możliwości przejazdu przez tory pomiędzy ulicami Staszica i Chemiczną po dobudowie dwóch torów kolejowych. PKP PLK zaplanowało natomiast alternatywne połączenie poprzez ulicę Piotrkowską oraz nowy wjazd na DK94 (kierunek Katowice) i zjazd z DK94 (kierunek Dąbrowa Górnicza).